Atac cibernetic perturbă operațiunile aeroportuare

Un atac informatic asupra softului folosit pentru check-in şi îmbarcare a creat întârzieri şi anulări la aeroporturi mari din Europa. Problemele au fost semnalate la Heathrow, Bruxelles şi Berlin. Compania furnizoare indică o întrerupere legată de componenta software Muse. Autorităţile europene şi operatorii aeroportuari au iniţiat proceduri manuale pentru a menţine fluxul pasagerilor şi bagajelor.

Personal aeroport gestionând check-in manual după atac cibernetic asupra sistemului Muse

Impactul tehnic şi operaţional al atacului asupra sistemului Muse

Incidentul a afectat serviciile electronice de procesare a pasagerilor la mai multe aeroporturi europene. Furnizorul software, parte a unui grup tehnologic major, a confirmat o perturbare de natură cibernetică la Muse. Ca urmare, operaţiunile automate de check-in şi predare bagaje au fost suspendate temporar. Aeroporturile au trecut la proceduri manuale, ceea ce a dus la creşterea timpilor de aşteptare şi la anulări sau întârzieri ale zborurilor. Situaţia a ridicat întrebări privind rezilienţa infrastructurilor critice şi dependenţa de soluţii centralizate oferite de un singur furnizor. Experţi în securitate cibernetică avertizează că sistemele centralizate pot amplifica impactul în caz de compromitere. Autorităţile aeronautice şi operatorii de terminale colaborează pentru a minimiza efectele asupra fluxului pasagerilor. Compania responsabilă a anunţat că lucrează pentru restabilirea rapidă a funcţionalităţii şi că anumite operaţiuni pot fi înlocuite temporar cu proceduri manuale. Recomandarea generală pentru călători este verificarea statutului zborului înainte de plecare şi prezentarea la aeroport conform indicaţiilor actualizate. De asemenea, instituţiile europene monitorizează evoluţia şi evaluează posibile măsuri de sprijin pentru operatorii afectaţi. În paralel, experţii recomandă audituri de securitate şi planuri de continuitate care să permită trecerea rapidă la proceduri alternative, limitând astfel riscul de perturbări extinse. Comunicarea publică clară rămâne esenţială pentru a reduce confuzia şi pentru a proteja siguranţa pasagerilor.

Măsuri imediate pentru pasageri şi operaţiuni aeroportuare

Aeroporturile afectate au cerut pasagerilor să confirme starea zborului cu compania aeriană înainte de a pleca spre terminal. Pentru zborurile lungcurier, s-a recomandat prezentarea la aeroport cu cel mult trei ore înainte, iar pentru zborurile interne cu două ore înainte. Procedurile manuale implică etichetare scrisă a bagajelor şi operaţiuni manuale la ghişee, ceea ce reduce ritmul procesării. Personalul aeroportuar trebuie rearanjat pentru a susţine fluxul critic, iar zonele cu volum mare de pasageri primesc asistenţă suplimentară. Companiile aeriene pot decide rerutări sau anulări în funcţie de evoluţie. În context mai larg, incidentul subliniază importanţa testelor regulate de rezilienţă cibernetică şi a planurilor de recuperare după dezastru pentru sisteme critice. Pasagerii sunt sfătuiţi să păstreze documentele de călătorie la îndemână şi să urmărească canalele oficiale pentru actualizări. Autorităţile de reglementare continuă monitorizarea şi coordonarea răspunsului tehnic la nivel european.

„Disfuncţiile scot în evidenţă vulnerabilitatea sistemelor centralizate din infrastructura critică.”
  • Verificaţi mereu statutul zborului direct la compania aeriană.
  • Pregătiţi-vă pentru timpi de aşteptare mai mari la check-in şi predare bagaje.
  • Furnizorii de tehnologie trebuie să implementeze planuri de continuitate operate independent.

Concluzii: lecţii pentru securitatea cibernetică în transportul aerian

Ataful arată cât de rapid pot fi perturbate operaţiunile aeroportuare când un furnizor-cheie este afectat. Deşi siguranţa zborurilor şi controlul traficului aerian nu au fost compromise, disfuncţiunile operaţionale au creat inconveniente majore pentru pasageri. Răspunsul implică o combinaţie de reacţie tehnică şi măsuri operaţionale manuale. Pe termen lung, este nevoie de diversificarea furnizorilor, de audituri de securitate frecvente şi de planuri robuste de continuitate. Instituţiile şi companiile implicate sunt chemate să-şi revizuiască protocoalele şi să îmbunătăţească transparenţa comunicării. Pasagerii trebuie să rămână vigilenţi şi să consulte sursele oficiale înainte de a călători. În absenţa unor indicii că atacul s-ar extinde, monitorizarea şi cooperarea transfrontalieră rămân esenţiale pentru atenuarea riscurilor viitoare.

Sursa: theguardian.com

Mai nouă Mai veche