Într-o operaţiune de control desfăşurată în Portul Constanţa, poliţiştii de frontieră au identificat două autoturisme de lux care figurau ca sustrase din Spania. Vehiculele, încărcate pe o autoutilitară condusă de un cetăţean belarus, urmau să fie îmbarcate pe o navă către Turcia. Descoperirea survine în urma verificării seriei de şasiu şi a documentelor, care au ridicat suspiciuni privind autenticitatea actelor de înmatriculare.
Verificări tehnice şi confirmarea furtului în bazele de date
În timpul controlului la operatorul portuar, echipele au examinat atent modul în care erau aplicate serii de şasiu şi calitatea imprimării certificatelor de înmatriculare. Procedura de verificare a inclus interogări în bazele naţionale şi internaţionale pentru identificarea proprietarilor reali şi a eventualelor alerte privind furt. Ca urmare a acestor investigaţii, autorităţile au stabilit că cele două autovehicule figurau ca fiind sustrase din Spania. Vehiculele erau pregătite pentru expediere pe o navă tip RO-RO, un mijloc naval frecvent utilizat pentru transportul rutier internaţional al autovehiculelor.
Estimarea valorii totale a maşinilor se ridică la aproximativ 200.000 de euro. După confirmarea situaţiei, bunurile au fost puse la dispoziţia Gărzii de Coastă şi indisponibilizate în vederea continuării procedurilor legale. Ancheta se concentrează acum pe stabilirea traseului tranzacţiei şi pe identificarea persoanelor implicate în tentativa de export a vehiculelor furate. În astfel de cazuri, colaborarea cu structurile europene şi schimbul de informaţii sunt esenţiale pentru identificarea reţelelor transfrontaliere.
Contextul traficului transfrontalier de autovehicule
Importul şi exportul de vehicule ridică riscuri când documentele nu sunt verificate riguros. În Uniunea Europeană, schimbul de date între state şi platformele comune permit detectarea mai rapidă a maşinilor sustrase. Controlul realizat la Portul Constanţa evidenţiază rolul verificărilor la frontieră în prevenirea plecării ilicite a bunurilor. Operaţiunile pe căi maritime, precum cele cu nave Ro-Ro, necesită proceduri stricte pentru a evita traficul de maşini furate între ţări.
„Autoturismele figurau ca fiind furate din Spania și erau pregătite pentru export către Turcia.”
- Verificarea seriei de şasiu a declanşat investigaţia.
- Vehiculele au fost indisponibilizate la sediul Gărzii de Coastă.
- Se fac cercetări pentru tăinuire şi identificarea complicităţilor.
Consecinţe juridice şi măsuri preventive
În dosar se efectuează cercetări pentru tăinuire, infracţiune care presupune ascunderea bunurilor obţinute ilicit. Persoanele implicate pot fi trase la răspundere penală în funcţie de probe şi de gradul de implicare. Procedurile includ audieri, confiscări şi posibile măsuri de restricţie asupra conturilor sau mijloacelor de transport folosite. Totodată, operatorii portuari şi firmele de transport sunt îndemnaţi să aplice controale suplimentare asupra documentelor şi identificatoarelor fizice ale vehiculelor.
Acţiuni de prevenţie includ verificări electronice ale VIN-ului, autentificarea documentelor emisate şi colaborarea cu registrul naţional al vehiculelor şi cu reţelele europene. În contextul comerţului internaţional, transparenţa lanţului logistic reduce riscul de a facilita exporturi ilegale.
Concluzie
Descoperirea autoturismelor sustrase în Portul Constanţa evidenţiază eficienţa controalelor la frontieră şi importanţa cooperării între instituţii pentru combaterea traficului de bunuri. Verificările tehnice şi interogările în baze de date au permis confirmarea că vehiculele erau furate din Spania şi pregătite pentru expediere. Investigaţia continuă pentru a stabili responsabilităţile şi eventualele reţele implicate în acest caz.
Acest incident subliniază necesitatea respectării protocoalelor de verificare la încărcare şi a colaborării internaţionale pentru a descuraja schemele de export ilicit. Operatori şi autorităţi trebuie să menţină vigilenţa pentru a preveni repetarea unor asemenea situaţii.
Sursa: stirileprotv.ro