Un Dinozaur Ciudat duce la o revizuire a evoluției păsărilor

Cu 150 de milioane de ani în urmă, un dinozaur de mărimea unui cocos, asemănător unei păsări, s-a afundat într-o mlaștină în ceea ce este acum sud-estul Chinei și a murit. Rămășițele sale fosilizate, descoperite în 2022 și denumite Fujianvenator prodigiosus, arată că acesta este unul dintre cei mai timpurii dinozauri asemănători cu păsările din perioada Jurasică. Cercetătorii își descriu descoperirea într-un articol publicat astăzi în revista Nature.

„Acesta este cu adevărat un animal ciudat în cadrul grupului păsărilor”, spune Mark Loewen, un paleontolog de la Universitatea din Utah din Salt Lake City, care nu a fost implicat în descoperire.

Creatura avea picioare ciudat de lungi și s-ar putea să nu fi avut capacitatea de a zbura. De asemenea, nu pare să se conformeze poveștii acceptate despre evoluția păsărilor.

Sursa imagine: sci.news

Deși dinozaurii erau în mare parte dispăruți acum 66 de milioane de ani, terapodii, grupul cu oase goale și trei gheare care includeau Velociraptor și Tyrannosaurus rex, începuseră să evolueze în păsările de astăzi. Mulți paleontologi consideră că prima pasăre este un dinozaur înzestrat cu pene de acum 150 de milioane de ani, numit Archaeopteryx, fosilele căruia au fost găsite în Germania. Dar acest studiu adaugă dovezi tot mai multe că până la vremea lui Archaeopteryx, dinozaurii se diversificaseră deja în diferite tipuri de păsări, spune Loewen.

Hailu You, un paleontolog la Academia Chineză de Științe din Beijing și unul dintre co-autorii studiului, spune că în Jurasic, dinozaurii asemănători cu păsările ar fi putut ocupa nișe ecologice diferite. „Evoluția timpurie a păsărilor este complicată”, spune el.

Fosila lui Fujianvenator lipsește de la nivelul capului sau o coadă completă, dar corpul și membrii săi prezintă un amestec de caracteristici similare cu cele ale altor dinozauri asemănători cu păsările, cum ar fi lungimile relative ale degetelor, și detalii ale pelvisului și vertebrelor.

Cu toate acestea, nu avea multe modificări care să contribuie la zbor. De exemplu, avea o lamă de umăr scurtată și degete mai specializate pentru prindere. Cel mai ciudat dintre toate sunt picioarele sale din spate extrem de alungite, în care osul piciorului inferior - tibia - este de două ori mai lung decât femurul. Astfel de picioare lungi indică un alergător extrem de priceput, poate similar cu un roadrunner (Geococcyx spp.), spune Bhart-Anjan Bhullar, un paleontolog de la Universitatea Yale din New Haven, Connecticut.

Alternativ, acele picioare lungi ar fi putut fi folosite pentru wading. În zona în care a fost descoperit Fujianvenator, cercetătorii au descoperit și o varietate de creaturi de mlaștină, pe care le numesc fauna Zhenghe. Aceste fosile includeau pești, broaște țestoase și alte reptile acvatice. Mlaștinile erau un habitat necunoscut anterior pentru păsările timpurii. Pentru a ști dacă lungimea picioarelor păsării era o adaptare la viața în mlaștini sau la alergatul la viteză mare, cercetătorii ar trebui să examineze vârfurile degetelor pentru semne de membrane interdigitale - dar aceste degete sunt prost conservate. Oricare scenariu este la fel de posibil, scriu autorii.

Faptul că dinozaurul a fost găsit în primul rând a fost un noroc. Cercetătorii au descoperit fosila într-un sit în apropierea orașului Nanping din provincia Fujian, unde nu au fost găsiți dinozauri înainte. Și exemplele de dinozauri asemănători cu păsările din Jurasicul târziu sunt rare, deoarece oasele lor goale sunt fragile și se păstrează mai puțin bine. Fosilizarea necesită condiții ideale, cum ar fi absența oxigenului pentru a preveni descompunerea - condiții pe care lacurile sau mlaștinile le pot oferi.

Datorită acestei scăderi a fosilelor, Fujianvenator ajută la umplerea unor lacune în evoluția timpurie a păsărilor, spune Bhullar. „Chiar și în stadiile lor timpurii, cei mai apropiați rude fosile ale păsărilor se diversificau în moduri interesante.”

„Există multe, multe astfel de lucruri încă de descoperit”, spune el. „Abia am zgâriat suprafața diversității anatomice și de stil de viață a acestor animale.”

Sursa: "nature.com"